Dyrektywa UE o ochronie sygnalistów wprowadza tzw. standard minimum – czyli wspólne minimalne wymogi oraz wskazuje, że ich niedotrzymanie będzie podlegać sankcjom ustalanym indywidualnie przez kraje członkowskie UE. Minimalny standard obejmuje
Wprowadzenie kanałów zgłaszania oraz mechanizmów chroniących sygnalistów, a także spójnego procesu obsługi zgłoszeń i komunikacji, będzie obowiązkowe dla dużych przedsiębiorstw (zatrudniających co najmniej 250 pracowników) już od 17 grudnia 2021 roku.
Jakie wewnętrzne kanały zgłoszeń mogę wdrożyć w mojej firmie?
Dyrektywa UE o ochronie praw sygnalistów wymaga, aby:
W tworzeniu systemu zgłaszanie nieprawidłowości istnieje możliwość wyboru kilku kanałów zgłaszania nieprawidłowości np.;
To firma decyduje o tym jaki/jakie kanały uruchomi. Najważniejsze, aby kanał był skuteczny i zapewnił
wszystkim sygnalistom możliwość zgłoszenia nieprawidłowości. Oznacza to, że w pewnych przypadkach należy uruchomić kanały zgłaszania nieprawidłowości pisemne, ustne i osobiste, ale co najważniejsze kanały te musza zapewniać poufność danych sygnalisty.
Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu kanałów
Przy projektowaniu wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości warto zwrócić uwagę na to, iż wybór kanału może wpływać na chęć zgłaszania naruszeń. Niektóre rozwiązania będą zwiększać zaufanie sygnalistów (anonimowy dostęp on-line), a niektóre mogą wywoływać u nich niepokój (wątpliwości w zakresie zachowania poufności danych, lub zapewnienia anonimowości).
Kto będzie mógł korzystać z utworzonych kanałów zgłaszania nieprawidłowości?
Od 17 grudnia 2021 roku w firmach objętych nowymi przepisami naruszenia i nieprawidłowości będą mogli zgłaszać:
Stworzony przez firmę kanał ma być niezależny i autonomiczny, a więc powinien być zaprojektowany oraz obsługiwany w sposób zapewniający kompletność, integralność i poufność informacji. Musi być także zabezpieczony przed dostępem przez nieupoważnione osoby.