Dwa lata temu została ustanowiona Dyrektywa PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – potocznie znana jako Dyrektywa o ochronie sygnalistów. Celem tej dyrektywy jest wprowadzenie pewnych wspólnych minimalnych norm w krajach członkowskich w zakresie ochrony osób które sygnalizują przypadki naruszenia prawa , nadużyć i nieprawidłowości w kontekście związanym z praca. Unia przewidziała dwuletni okres, w trakcie którego państwa członkowskie miały zaimplementować przepisy unijne w swoim prawie krajowym. W Polsce projekt właściwej ustawy został ogłoszony 14 października 2021 roku i zawiera konkretne wskazówki i zadania, które mają zostać zrealizowane przez podmioty prywatne jak i publiczne.
Obowiązek implementacji przepisów dotyczących ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii dotyczy:
Przedsiębiorcy prywatni zatrudniający od 50 do 249 pracowników będą mieli na to czas do 17 grudnia 2023 r. Do tych terminów firmy są zobowiązane zapewniać kanały i skuteczne procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych.