Jaki zakres ochrony sygnalistów przewiduje Dyrektywa?

29 listopada, 2021

Celem nadrzędnym Dyrektywy jest zapewnienie sygnalistom ochrony przed szeroko rozumianymi działaniami represyjnymi pracodawcy (kontrahenta) w odwecie za dokonane zgłoszenie naruszeń prawa. Do działań zabronionych względem sygnalisty należeć będą przykładowo: 

  • ingerencje w dostęp do zatrudnienia, zarówno poprzez bezpodstawne zakończenie stosunku pracy, jak i odmowę jego przedłużenia lub blokowanie możliwości zatrudnienia u innych pracodawców na zasadzie tzw. czarnej listy; 
  • działania sabotujące ścieżki rozwoju kariery zawodowej, w tym wstrzymywanie awansów lub dostępu do szkoleń; 
  • działania nakierowane na podważenie wiarygodności sygnalisty, przykładowo poprzez oczernianie go w mediach społecznościowych lub kierowanie na badania psychiatryczne;  
  • odebranie licencji lub zezwolenia. 

Przed czym chroni Dyrektywa o ochronie sygnalistów? 

Osobną kwestią pozostaje fakt, przed czym ta Dyrektywa ma chronić. Katalog działań represyjnych jest w zasadzie otwarty. W samym akcie prawnym wymieniono m.in.: 

  • zwolnienie z pracy, 
  • degradacja, 
  • przymusowy bezpłatny urlop, 
  • zmiana miejsca pracy, 
  • obniżenie wynagrodzenia, 
  • wstrzymanie szkoleń, 
  • zastosowanie innego środka dyscyplinarnego. 

Zatem celem Dyrektywy jest zachęcenie do zgłaszania zauważonych przypadków naruszenia unijnego prawa. W związku z tym wszyscy sygnaliści muszą mieć możliwość bezpiecznego informowania, bez ponoszenia konsekwencji. Rolą organizacji jest zapewnienie takim osobom skutecznych kanałów przekazywania informacji do właściwych organów. 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 

„Celem niniejszej dyrektywy jest poprawa egzekwowania prawa i polityk Unii w określonych dziedzinach poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych norm zapewniających wysoki poziom ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.” 

Ochrona przed działaniami odwetowymi – co to znaczy? 

Sygnaliści będą chronieni przed wszelkiego rodzaju działaniami odwetowymi lub innego rodzaju niekorzystnym traktowaniem z tytułu dokonanego zgłoszenia, w szczególności przed: 

  • niekorzystnym traktowaniem w zatrudnieniu, 
  • postępowaniami dyscyplinarnymi, 
  • rozwiązaniem umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, 
  • roszczeniami sądowymi o odszkodowanie lub inne zadośćuczynienie, niezależnie od tego, czy działania te są podejmowane z tytułu naruszenia przez sygnalistę zobowiązań umownych (np. umowy o zachowaniu poufności), czy np. z tytułu zniesławienia lub naruszenia dóbr osobistych. 

Działania zmierzające do rozwiązania stosunku prawnego z powodu zgłoszenia będą bezskuteczne, a postanowienia umów lub polityk wewnętrznych, które bezpośrednio lub pośrednio będą wyłączać lub ograniczać prawo do dokonania zgłoszenia, będą uznane za nieważne. 

W przypadku działań odwetowych lub innego niekorzystnego traktowania sygnaliści będą mogli dochodzić odszkodowania w kwocie nie niższej niż ustawowe minimalne wynagrodzenie za pracę (w 2022 r. wynosić ono będzie 3 010 zł brutto). Ciężar dowodu, że podjęte wobec sygnalisty działania nie miały charakteru odwetu za dokonane zgłoszenie, będzie obciążał daną organizację. 

Ochrona będzie przysługiwała osobom dokonującym zgłoszenia w dobrej wierze (tj. zgłaszający powinien mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, że zgłoszona informacja o naruszeniu jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia), za pośrednictwem wewnętrznych (wewnątrzzakładowych) lub zewnętrznych (udostępnionych przez właściwe organy państwowe) kanałów zgłoszeń lub w formie ujawnienia publicznego. 

Projektowana ustawa nie będzie przewidywać pierwszeństwa dokonania zgłoszenia za pośrednictwem wewnętrznych kanałów – sygnalista będzie mógł od razu zgłosić naruszenie z wykorzystaniem kanałów zewnętrznych. Jednak w przypadku ujawnienia publicznego sygnalista będzie mógł korzystać z ochrony pod warunkiem, że najpierw skorzystał z wewnętrznych lub zewnętrznych kanałów zgłoszeń, ale w odpowiedzi na takie zgłoszenie nie podjęto w terminie żadnych odpowiednich działań. 

Powyższy wymóg uprzedniego wyczerpania innych dróg zgłoszenia nieprawidłowości nie będzie miał zastosowania, jeżeli: 

zgłaszający miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, 

zgłaszający może oczekiwać działań odwetowych, 

istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego zaradzenia naruszeniu.

Więcej artykułów

Zapytaj o wdrożenie:

Sprawdź czy Twoja firma jest gotowa na zmiany i jak szybko moglibyśmy je wprowadzić.
To nie kosztuje, a lepiej jest wiedzieć lepiej:


Optymalizujemy procesy biznesowe, pomagając polskim firmom działać bezpieczniej, skuteczniej i osiągać dużo więcej tymi samymi zasobami.
Procescope Sp. z o.o. 
Szlak 77/222
31-153 Kraków
NIP 6762603846
Zapraszamy do kontaktu: biuro@sygnalpro.pl
+48 609 801 360
+48 887 887 303