System zgłaszania nieprawidłowości (ang. whistleblowing) to rodzaj sygnalizowania / informowania o nieprawidłowościach w miejscu pracy w imię wyższego dobra (dobra publicznego). Whistleblowing polega na ujawnianiu nieprawidłowości, działań nielegalnych, nieuczciwych lub zakazanych, do których dochodzi w miejscu pracy. Niezbędnym kryterium do tego, by system działał skutecznie jest to, by sygnalista działał w dobrej wierze, czyli w oparciu o fakty i inne obiektywne motywacje, w przeciwieństwie do względów osobistych (np. poczucie niesprawiedliwości, chęć odwetu, czy partykularne interesy jednostki).
Jak powinien według ustawy wyglądać system zgłaszania naruszeń?
Dyrektywa przewiduje trzy ścieżki zgłoszeniowe, z których skorzystać mogą sygnaliści:
Dyrektywa faworyzuje wprawdzie korzystanie z kanałów wewnętrznych przed sięgnięciem po dalej posunięte metody ujawniania nieprawidłowości, jednakże ostateczna decyzja o doborze kanału zgłoszeniowego należeć będzie do sygnalisty. To na przedsiębiorcach spocznie zatem ciężar kształtowania procedur wewnętrznych i kultury korporacyjnej w sposób zachęcający sygnalistów do wewnętrznego raportowania nieprawidłowości tak, aby ograniczyć ryzyka prawne i reputacyjne związane z udostępnieniem wrażliwych informacji organom publicznym lub mediom.
Jakie są elementy skutecznego systemy zgłaszania?
Czy dedykowany system online do zgłaszania nieprawidłowości to najlepszy wybór?
Niewątpliwie systemy online do zgłaszania nieprawidłowości są obecnie uważane za najlepszy wybór z uwagi na bezpieczeństwo i zapewnienie anonimowości. Natomiast warto zwrócić szczególną uwagę przy wyborze takiego systemu i sposobu zabezpieczania danych sygnalisty. W sieci Internetowej istnieje wiele rozwiązań, które tak naprawę nie spełniają kryteriów bezpieczeństwa i poufności.
Bariery w przed zgłaszaniem naruszeń:
Przeszkody i obawy przy zgłaszaniu