W każdej, nawet najlepiej zorganizowanej i zarządzanej organizacji może dojść́ do nieprawidłowości. Mają one rożny charakter i konsekwencje. Niektóre utrudniają̨ prowadzenie działalności operacyjnej. Ich wyeliminowanie może poprawić́ sposób działania i wyniki organizacji. Inne mogą̨narażać́ organizację i jej menedżerów na ryzyko odpowiedzialności prawnej lub naruszenie reputacji.
Procedura zgłaszania nieprawidłowości to nie tylko procedura i kanał komunikacji. To stworzenie całego szeregu rozwiązań́ organizacyjnych i proceduralnych, które:
Jak powinien wyglądać́ system zgłaszania nieprawidłowości? Aby umożliwić sygnalistom skuteczne zgłaszanie nieprawidłowości, trzeba stworzyć́ odpowiedni system przewidujący procedurę̨ postepowania zarówno dla zgłaszającego nieprawidłowość́, jak i dla osób weryfikujących to zgłoszenie.
System zgłaszania nieprawidłowości musi:
Niezależnie od sposobu dokonywania zgłoszeń́ (mailowo, telefonicznie, osobiście, przez specjalną platformę̨ itp.) wybrany system musi zapewniać poufność i bezpieczeństwo zarówno przekazywanych informacji, jak i samego sygnalisty, a także uniemożliwiać dostęp do informacji osobom nieupoważnionym.
Zgłoszenia muszą być́ także odnotowywane w rejestrze (za pomocą̨ nagrania, transkrypcji, protokołu spotkania, w formie elektronicznej itp.), tak aby można je było przechowywać́ i potwierdzić́ ich zaistnienie.
Elementy decydujące o skuteczności systemu
System jako integralna część kultury