O co powinniśmy zadbać, aby zachęcić do zgłaszania nieprawidłowości?

17 grudnia, 2021

W każdej, nawet najlepiej zorganizowanej i zarządzanej organizacji może dojść́ do nieprawidłowości. Mają one rożny charakter i konsekwencje. Niektóre utrudniają̨ prowadzenie działalności operacyjnej. Ich wyeliminowanie może poprawić́ sposób działania i wyniki organizacji. Inne mogą̨narażać́ organizację i jej menedżerów na ryzyko odpowiedzialności prawnej lub naruszenie reputacji.

Procedura zgłaszania nieprawidłowości to nie tylko procedura i kanał komunikacji. To stworzenie całego szeregu rozwiązań́ organizacyjnych i proceduralnych, które:

  • będą̨ promować kulturę̨ raportowania nieprawidłowości,
  • stworzą̨ techniczne możliwości zgłaszania nieprawidłowości w sposób zapewniający poufność́,
  • stworzą mechanizmy weryfikacji zgłoszeń́ oraz – w razie potrzeby – ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi.

Jak powinien wyglądać́ system zgłaszania nieprawidłowości? Aby umożliwić sygnalistom skuteczne zgłaszanie nieprawidłowości, trzeba stworzyć́ odpowiedni system przewidujący procedurę̨ postepowania zarówno dla zgłaszającego nieprawidłowość́, jak i dla osób weryfikujących to zgłoszenie.

System zgłaszania nieprawidłowości musi:

  • Jasne ramy prawne
  • Alternatywne kanały zgłaszania 
  • Dostęp do informacji o sposobie zgłoszeń
  • Dostęp od bezstronnych porad
  • Gwarancja poufności
  • Ochrona – realna ochrona
  • Ochrona odpowiedzialności
  • Docenienie sygnalisty
  • Przyjmowanie anonimowych zgłoszeń
  • Zawierać procedury dotyczące zgłoszenia naruszenia

Niezależnie od sposobu dokonywania zgłoszeń́ (mailowo, telefonicznie, osobiście, przez specjalną platformę̨ itp.) wybrany system musi zapewniać poufność i bezpieczeństwo zarówno przekazywanych informacji, jak i samego sygnalisty, a także uniemożliwiać dostęp do informacji osobom nieupoważnionym.

Zgłoszenia muszą być́ także odnotowywane w rejestrze (za pomocą̨ nagrania, transkrypcji, protokołu spotkania, w formie elektronicznej itp.), tak aby można je było przechowywać́ i potwierdzić́ ich zaistnienie.

Elementy decydujące o skuteczności systemu 

  • Bezpieczny kanał zgłaszania
  • Faktyczna ochrona sygnalistów
  • Rzetelne zarządzanie zgłoszeniami 
  • Zaangażowanie i świadome kierownictwo
  • Zaangażowani i świadomi pracownicy
  • Zaangażowani i świadomi pracownicy 

System jako integralna część kultury

Więcej artykułów

Zapytaj o wdrożenie:

Sprawdź czy Twoja firma jest gotowa na zmiany i jak szybko moglibyśmy je wprowadzić.
To nie kosztuje, a lepiej jest wiedzieć lepiej:


Optymalizujemy procesy biznesowe, pomagając polskim firmom działać bezpieczniej, skuteczniej i osiągać dużo więcej tymi samymi zasobami.
Procescope Sp. z o.o. 
Szlak 77/222
31-153 Kraków
NIP 6762603846
Zapraszamy do kontaktu: biuro@sygnalpro.pl
+48 609 801 360
+48 887 887 303